AEROPORTUL INTERNATIONAL AVRAM IANCU CLUJ RA a acordat un contract în valoare de peste 19,5 milioane lei (19.528.057 lei, fără TVA) pentru proiectarea și execuția unei platforme de staționare a aeronavelor. Firmele care se vor ocupa de aceste lucrări sunt ACI Cluj SA și SC PROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA. De altfel, reprezentanții aeroportului clujean s-au obosit degeaba să organizeze licitația pentru că singura ofertă acceptată de membrii comisiei de licitație a fost cea a celor două firme. Peste 15% din valoarea contractului va merge spre una dintre firmele lui Tiberiu Urdăreanu, SC UTI CONSTRUCTION AND FACILITY MANAGEMENT S.A., care a subcontractor partea respectivă de lucrări.
Autorul studiului de fezabilitate supranumit ”prințul SF-urilor din România”
Semnele de întrebare legate de modalitatea în care au fost cheltuiți banii din acest proiect sunt ridicate încă de la primii pași ai acestei afaceri: studiul geotehnic, studiul topo, studiul de fezabilitate, etc. Autorul lor este celebra companie Search Corporation, una dintre firmele abonate la licitațiile și contractele organizate de Aeroportul Internațional Cluj Napoca. Firma este un vechi client al fostului PD-L și îi aparține omului de afaceri Michael Stanciu. Aeroportul clujean este controlat de o conducere înșurubată politic, desprinsă din vechiul PD-L. În 2017 această firmă a primit contractul de realizare al studiului de fezabilitate pentru o nouă cale de rulare. Lucrarea a costat 300.000 lei.
În 2018, o altă firmă din portofoliul lui Stanciu, SC Ecoterra, a proiectat greșit turnul de control al aeroportului din Suceava. Valoarea contractului câștigat de SC Ecoterra a fost de 270.000 de lei, fără TVA, iar lucrările de modernizare la Aeroportul Suceava au costat bugetul public al Uniunii Europene suma de 105 milioane de lei – aproximativ 24 de milioane de euro.
Printre alte proiecte făcute de firmele lui Stanciu se pot enumera cel al centurii Zalăului, plătit de două ori de Ministerul Transporturilor, sau cel al ”centurii de diamant” Vâlcele – Apahida, care a ajuns să coste de cîteva ori mai mult decât estimarea inițială.
De numele lui Stanciu se leagă şi studiul de fezabilitate pentru realizarea Autostrăzii Transilvania. Firma Search Corporation colaborează cu firma Primacons, condusă, potrivit unor surse, de Stanciu prin soție, firmă la care a lucrat și nepoata lui Emil Boc.
Administratorul uneia dintre firmele care construiesc platforma s-a retras din acte după ce l-au căutat procurorii
După cum menționam la începutul articolului, cele două firme care se vor ocupa de proiectarea și construcția platformelor sunt firmele ACI Cluj și PROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL.
Firma ACI este arhi-cunoscută în zona, fiind unul dintre cei mai mari constructori din Transilvania. Societatea este apropiată de politicienii liberali din zonă și, drept urmare, se numără printre favoritele contractelor publice.
Societatea a fost înființată în 1991 și este controlată de frații Așchilean în asociere cu Ursulescu Oana Cristina și Stănean Alexandru.
Cealaltă firmă, PROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL este mai puțin cunoscută în zonă. Potrivit unor surse din mediul de afaceri ar fi controlată tot de frații Așchilean. Însă, scriptic, aparține lui Mirghiș Lucia Monica din Oradea. De altfel, până acum câțiva ani societatea se numea Mirghis Plus SRL, însă cu denumirea ”PROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA” a cunoscut succesul.
Mai mult, în cadrul firmei au fost câteva scandaluri în care s-au implicat și procurorii. Investigatorii vizau o serie de contracte cu dedicație semnate între Mirghis Plus SRL și Primăria Letca (jud Sălaj). După ce au trimis dosarul în judecată, fostul primar al comunei Letca, Petru Cozma, a fost acuzat de abuz în serviciu contra intereselor publice asimilat infractiunilor de coruptie, savarsit in forma continuata. În același dosar au mai fost judecati contabila Primariei Letca, Vica Papita, invinuita de comiterea aceleiasi infractiuni, si administratorul SC Mirghis Plus din, Gabriel Nicolae Mirghis, trimis in judecata pentru complicitate la abuz in serviciu.
Însă, după ce a ajuns în sala de judecată, administratorul Mirghis, care deținea și jumătate din firma menționată anterior, a cedat acțiunile către soția lui, actualul acționar și administrator.
Anul acesta, firma SERING INGEGNERIA SRL a depus o plângere penală împotriva lui Gabriel Nicolae Mirghiș, dar procurorii au respins plângerea ca nefondată, iar judecătorii au menținut această decizie.
Tot anul acesta soților Mirghiș le-a ”șuierat” pe la ureche o evacuare forțată.
Împreună cu o altă firmă din patrimoniul fraților Aschilean, SC Nord Conforest, firma familiei Mirghiș face parte din asocierea care a câștigat contractul, de peste 15,8 milioane lei, pentru amenajarea parcului de circa 20 de hectare de pe Bulevardul Muncii – parcul Tineretului – Pădurea Clujenilor.
Eternul Urdăreanu
Pentru a prezenta societățile care se ocupă de acest contract nu puteam omite societatea care va subcontracta aproximativ 15% din cei 20 de milioane lei: SC UTI CONSTRUCTION AND FACILITY MANAGEMENT S.A.
Firma face parte din grupul UTI controlat de omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu. Și societățile lui au o relație specială cu licitațiile Aeroportului Internațional Cluj-Napoca. Anul trecut UTI FACILITY MANAGEMENT SA, a câștigat o licitație de 40 de milioane de lei de la Aeroportul Internațional Cluj Napoca. Practic, chiar dacă s-a organizat un concurs de oferte, singura firmă interesată de contract a fost cea a lui Urdăreanu. Nu este primul și nici ultimul contract pe care firmele omului de afaceri dejean îl încheie cu aeroportul clujean. De numele lui se leagă afacerea parcării din incinta aeroportului care, acum, a ajuns în portofoliul CITR, afacere controlată de Andrei Cionca.
Tiberiu Urdăreanu, care controlează grupul de firme UTI, este originar din Dej, maior rezervist, şi fiul generalului Tiberiu S.Urdăreanu, fost şef al Comandamentului Trupelor de Tancuri şi Auto în vremea regimului comunist.
Tiberiu Urdăreanu a fost arestat preventiv de către procurorii DNA pentru corupție. Potrivit unui comunicat postat pe site-ul UTI, lui Tiberiu Urdăreanu i s-a adus la cunoştinţă calitatea de suspect în legătură cu presupuse acte de corupţie. Iar pentru faptul că ”societatea UTI Grup a pus la dispoziţia organelor de cercetare toate documentele solicitate şi va colabora în continuare, în mod prompt şi transparent, cu autorităţile în vederea stabilirii adevărului, furnizând orice informaţie este solicitată de organele de anchetă. Ne limităm în a nu comenta, în acest moment, informaţiile care circulă în media. Facem precizarea că, în conformitate cu prevederile Codului de procedură penală, punerea în mişcare a acţiunii penale nu poate, în nicio situaţie, să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie”, iar Urdăreanu a făcut mărturisiri complete, acesta n-a mai fost reținut în arest pentru 30 de zile.
Patronul grupului UTI, a devenit celebru pentru denunțurile făcute la Direcția Națională Anticorupție împotriva președintelui PNL, Ludovic Orban, a fostului ministru al energiei, Constantin Niță, sau a fostului ministru al muncii, Lia Olguța Vasilescu, pentru presupuse fapte din perioada în care era primar al Craiovei.
De unde vin banii pentru platforma Aeroportului Internațional Cluj-Napoca
Jumătate din suma cheltuită de Aeroportul Internațional Cluj-Napoca provine din fonduri europene (Programul Operational Infrastructura Mare (POIM 2014-2020), Axa Prioritara 2 Dezvoltarea unui sistema de transport multimodal de calitate, durabil si eficiente, Obiectivul specific 2.3 Cresterea gradului de utilizare sustenabila a aeroporturilor), restul fiind finanțat din surse proprii ale aeroportului.
Documentele din cadrul licitației organizate de Aeroportul Internațional Cluj-Napoca pot fi accesate AICI