//Producătorii din Cluj își vând produsele în parcări

Producătorii din Cluj își vând produsele în parcări

Mai mulți producători clujeni s-au organizat după un model de business finlandez și își vând produsele prin parcări. Practic, piața volantă este organizată din portbagajele mașinilor. Modelul finlandez preluat de asociația „Roade online ardelenești – ROA” presupune ca producătorii să nu mai fie intermediați de băcănii, magazine sau centre comerciale. Cumpărătorii pot accesa o aplicație online, unde pot comanda produsele. După ce primesc comenzile, producătorii formează o caravană de mașini și se întâlnesc cu clienții în parcările din cartiere.

Carmen Leșe, din Apahida, Cluj, a descoperit modelul Reko (prescurtarea de la „consum responsabil”, n.r.) inventat de Thomas Snellman, acum aproape doi ani. Finlandezul a văzut că drumurile fermierilor și agricultorilor nu se mai întâlneau deloc cu cele ale clienților care cumpărau totul ambalat din supermarketuri. Așa au creat Reko în 2013 și de atunci au adunat în rețea peste 15 mii de producători din toate țările nordice care fiecare vinde în grupuri locale. Carmen Leșe este cofondatoare a rețelei ROA – Roade online ardelenești

Carmen produce împreună cu soțul ei grec ulei de măsline și avea nevoie de ceva asemănător. „Pentru produsul meu, piața nu e mediul oportun, fiindcă are prețul peste medie. Un ulei de măsline se poate găsi în supermarket cu 20 de lei, dar nu se compară calitatea cu ce oferim noi. Am încercat să merg în piața volantă de la Apahida sâmbăta câteva ore. M-am dus de câteva ori și am înțeles că produsul meu nu e pentru acel public”, povestește femeia. Apoi, nici băcăniile nu au reușit să-i vândă produsul.

În urmă cu un an, în plină pandemie, când pur și simplu nu mai făcea față livrărilor online, a pornit la drum. A creat împreună cu alți cinci producători pagina de Facebook ROA Vânzare Directă. Și-au pus toți clienții pe care îi aveau împreună. Oamenii fac un comentariu în dreptul producătorului cu comanda de lapte, brânză, ouă, prăjituri, mezeluri, fructe, legume și spun în ce punct pot veni să o ridice.

„Ne vedem în parcări cu clienții noștri. În Cluj avem patru locații, în patru cartiere și acum, pe timp de iarnă, stăm 45 de minute într-un loc. Nu este vânzare la liber, noi nu avem vânzare propriu-zisă ca o piață. Sunt unii care vin curioși când ne văd, că suntem multe mașini, și ne întreabă dacă avem să le dăm produse. Noi nu aducem în plus, vrem să creăm o comunitate”, spune clujeanca pentru libertatea.ro. Le explică oamenilor cum funcționează și îi îndeamnă să intre pe grup și să facă precomandă, să-și organizeze cumpărăturile ca nici ei, nici producătorii să nu facă risipă.

Carmen Leșe crede că sistemul este avantajos pentru clientul care nu mai plătește costurile livrării, iar pe ea o ajută să-și planifice producția mai bine. În plus, scapă de intermediari. „Băcăniile sau supermarketurile îți cer discounturi mari. Da, ai venituri mari rapid, dar când tragi linie… Un producător de la noi a observat la finalul anului că distribuitorii lui au câștigat mai mult decât el”, spune producătoarea.

ROA are la un an distanță, în portofoliu, peste 400 de produse de la 27 de producători, ca un mic supermarket. Carmen crede însă că marele avantaj principal este relația directă, clienții pot mânca mai proaspăt și mai sănătos.